Wednesday, July 14, 2010

SALAM PERKENALAN


السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
Salam pengenalan dari saya kepada para pengunjung yang sudi menjengok blog ringkas yang saya namakan MENCETUS KESEDARAN. Objektif utama blog ini ialah ke arah mencetuskan kesedaran baru Islam.  Kesedaran yang disandarkan kepada kefahaman yang jitu terhadap Islam sebagai AdDeen (الدين) yang diwahyukan Allah kepada junjungan Rasul kita Muhammad s.a.w. Islam yang dimaksudkan di sini ialah Islam yang asli, bersih dari sebarang tokok tambah, bersih dari sebarang pengurangan dan kecuaian. 

KENAPA PERSOALAN KEFAHAMAN DIKETENGAHKAN?

Permasalahan kefahaman adalah pokok bagi permasalahan-permasalahan yang lain. Kerana dengan kefahaman yang jitu seseorang itu dapat membezakan yang haq dari yang batil, yang betul dari yang salah. 

Apabila Allah menganugerahkan kepada seorang hamba kefahaman yang mendalam, kasih sayang yang erat, ‘amal yang berterusan dan kesedaran yang betul sesungguhnya Allah telah mengasihi hamba itu. Ini kerana Allah memberikan dunia kepada siapa yang dia suka dan yang dia tidak suka. Tetapi deen (الدين) hanya diberikan kepada siapa yang Allah suka sahaja.
من يرد الله به خيرا يفقه في الدين   
”Siapa yang Allah berkehendakkan kebaikan buat dirinya, nescaya Allah akan fahamkan dia tentang deen (Islam)”
   فَمَنْ يُرِدِ اللَّهُ أَنْ يَهدِيَهُ يَشْرَحْ صَدْرَهُ لِلإسْلامِ وَمَنْ يُرِدْ أَنْ يُضِلَّهُ يَجْعَلْ صَدْرَهُ ضَيِّقًا حَرَجًا كَأَنَّمَا يَصَّعَّدُ فِي السَّمَاءِ (الأنعام:١٢٥)
Maka sesiapa yang Allah kehendaki untuk memberi hidayah kepadanya nescaya Ia melapangkan dada-nya (membuka hatinya) untuk menerima Islam; dan sesiapa yang Allah kehendaki untuk menyesatkan-nya, nescaya Ia menjadikan dadanya sesak sempit sesempit-sempitnya, seolah-olah ia sedang mendaki naik ke langit (dengan susah payahnya).

(Bersambung)

No comments:

Post a Comment